اختصاص 57 درصد واردات کالای اساسی به خوراک دام

به گزارش تلویزیون کالا، در بین هفت قلم دریافت کننده ارز 4200 تومانی، بخش قابل توجهی به نهاده های فراوری برای دام و طیور اختصاص دارد و در مدت اخیر در جریان طرح ابعاد حذف ارز ترجیحی، همین موضوع آثار قیمتی آن بر کالاهای مصرفی مردم که به صورت غیر مستقیم از این کالاها تامین می گردد، مورد نظر بوده است، اقلامی مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و یا لبنیات.

اختصاص 57 درصد واردات کالای اساسی به خوراک دام

واردات گندم ، روغن خام، دانه های روغنی، ذرت، جو، کنجاله سویا و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی با ارز ترجیحی صورت می گیرد، این در حالی است که آنالیز شرایط واردات نهاده ها نشان می دهد که بیش از 50 درصد واردات به سه قلم جو، ذرت و کنجاله سویا اختصاص دارد.

بعلاوه در 9 ماهه امسال 20.1 میلیون تن کالای اساسی به ارزش 11.1 میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان از گمرک ترخیص و وارد شده است که از این رقم 4.2 میلیارد دلار به وزن 11.5 میلیون تن برای ذرت، جو و کنجاله سویا بوده است.

ذرت، همیشه بیشترین واردات را در بین کالاهای اساسی دارد که از ابتدای امسال تا سرانجام آذرماه نیز بیش از هفت میلیون تن به ارز 2.4 میلیارد دلار واردات داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد از نظر وزن کاهش ولی 35 درصد ارزشی رشد داشته است.

جو، دیگر کالایی است که در این مدت 2.6 میلیون تن به ارزش 767.5 میلیون دلار وارد شده که نسبت به سال قبل 94 درصد وزن و 135 درصد ارزش رشد دارد.

دیگر نهاده وارداتی با ارز 4200 تومانی، کنجاله سویا است که مقدار آن 1.9 میلیون تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با 9 ماهه پارسال 77 درصد وزن و 134 درصد ارزش رشد دارد.

فرایند تامین کالای اساسی با ارز ترجیحی از کانال واردات در امسال رشد قابل توجهی داشته است؛ به طوری که در مجموع نسبت به 9 ماهه سال قبل 36 درصد از نظر وزن و 83 درصد ارزشی افزایش دارد که این رشد به علت افزایش خشکسالی و بعلاوه رشد قیمت این اقلام در بازار جهانی اعلام شده است و در سال آینده می تواند تسریع گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "اختصاص 57 درصد واردات کالای اساسی به خوراک دام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 57 درصد واردات کالای اساسی به خوراک دام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید