جوابیه مجریان پاویون ایران در اکسپو دبی

به گزارش تلویزیون کالا، در پی درج مطلبی تحت عنوان آبروریزی پاویون ایران در اکسپوی دبی در خبرنگاران، روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه های وزارت صنعت، به عنوان متولی اجرای پاویون ایران جوابیه ای برای خبرنگاران ارسال کرد.

جوابیه مجریان پاویون ایران در اکسپو دبی

به گزارش گروه علم و پیشرفت تلویزیون کالا، در پی درج مطلبی تحت عنوان آبروریزی پاویون ایران در اکسپوی دبی در تلویزیون کالا، روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی در وزارت صنعت به عنوان متولی پایون ایران در اکسپو جوابیه ای به شرح زیر برای تلویزیون کالا ارسال نمود:

احتراما پیرو درج خبری در تاریخ 1400/09/4 تحت عنوان پاویون ج ا ایران در اکسپو در تلویزیون کالا نکاتی بشرح ذیل جهت آگاهی و روشن شدن افکار عمومی و مخاطبان آن رسانه محترم و درج این جوابیه ارسال می گردد.

1) در متن خبر مربوط به پاویون ایران در اکسپو 2020 دوبی به وسیله تلویزیون کالا از طرح پاویون ایران به عنوان نقطه ضعف یاد شده در حالی که تشخیص و داوری در این مورد یک موضوع کاملا تخصصی است و اتفاقا به اعتراف متخصصین این حوزه طراحی پاویون ایران نقطه قوت و جزو برترین طرح های این دوره از اکسپو های دنیای است. پیمانکار طراحی و ساخت پاویون کشورمان به وسیله فراخوان عمومی از میان شرکت های مهندسی مشاوره برتر ایران و به وسیله اساتید معتبرترین دانشگاههای معماری و معماران خبره کشور انتخاب شده و طرح پاویون جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزیابی های رسانه معتبر بین المللی تخصصی معماری architectural digest یکی از هشت طرح برتر اکسپو 2020 دوبی است. این طرح الهام گرفته از قصه های هزار و یک شب بر اساس اعلام بخش تخصصی گردشگری احدی از خبرگزاری های دنیای پاویون کشورمان یکی از پانزده پاویون دیدنی، تائیر گذار و به یادماندنی در این دوره از اکسپو ارزیابی شده است.

2) نکته مهم دیگری که در این خبر و در مقایسه پاویون ایران با کشورهای دیگر مغفول مانده است هزینه بسیار اندک ساخت پاویون کشورمان با توجه به محدودیتهای بودجه ای است که همگی به آن آگاهیم. این اختلاف هزینه گاها در مقایسه با کشورهای عربی مورد اشاره در متن خبر یک به بیست است.

3) اکسپو به نوعی المپیک فرهنگی و اجتماعی ملل مختلف است که حضور ایران در این رویداد بزرگ به وسیله ستاد ملی اکسپو راهبری می گردد و متشکل از نمایندگان وزارتخانه های مرتبط با این حوزه است. تا کنون طبق مشاهدات و گزارش های روزانه برنامه های فرهنگی اجرا شده در پاویون ایران با راهبری وزارت فرهنگ و ارشاد بیشترین جذابیت و رکورد تعداد اجراء را برای مخاطبین داشته و دعوتنامه های متعددی از سوی پاویون کشورهای مختلف جهت اجرای برنامه های مشترک دریافت نموده و اجراهای مشترک با ده کشور تا به امروز صورت گرفته است و حتی کشور امارات در روز ملی خود از اجرای برنامه های فرهنگی کشورمان بهره مند شد.

4) نکته چهارم و مهم اینکه براساس دستور العمل اکسپوهای دنیای تنها 20 درصد پاویون هر کشور می تواند به بخش تجاری و فروش محصولات و صنایع دستی آن کشور اختصاص یابد. اما پاویون کشورمان حتی کمتر از مساحت مجاز و فقط 12 درصد از فضای 2000 متری خود را به بخش تجاری و فروش محصولاتی دارای منزلت صادراتی برند کشور اختصاص داده و اشاره تیتر در خبر آن خبرگزاری محترم حاکی از ناآگاهی به این نکته مهم است.

5) بخش فناوری های برتر (های تک) کشور ایران از ابتدا به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راهبری شده است که با اختصاص سالن شماره 9 ایران مدرن را با بخش فیلم های سه بعدی به نمایش گذاشته است.

6)با توجه به تحریم ها، ظالمانه و ظلمی که به هنر صنعت فرش ایران در سال های تحریم شده است پاویون جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی مرکز ملی فرش ایران این رویداد را به عنوان یک فرصت بین المللی برای نمایش هنر صنعت فرش ایران به دنیایان در یک سالن اختصاصی قلمداد کرد که با استقبال بسیار خوب بازدید نمایندگان روبرو شده است

در انتها با توجه به بازدید مهمانان ومقامات سایرکشورها از پاویون کشور مان و استقبال از نقدها سازنده جهت بهبود نقاط قابل اصلاح باید بدانیم که تخریب یک پروژه ملی که با حداقل امکانات به بهره برداری رسید، جز ریختن آب به آسیاب دشمن نخواهد بود .

دشمنان ایران اسلامی نظاره گر هستند وحمایت ها یا احیانا دشمنی ها را به دقت آنالیز می نمایند. بی شک رسانه ها باید تریبون دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرزها باشند.

شرحات فارس؛

گفتنی است طبق آنالیز خبرنگار، اشاره روابط عمومی در بند اول جوابیه فوق، مربوط به خبری است که خبرگزاری سی ان ان، ششم آبان ماه تحت عنوان دیدنی ترین غرفه های نمایشگاه اکسپو 2020 دبی منتشر نموده است. اما ابتدای خبر مذکور یک یادداشت سردبیر درج شده که تاکید می نماید انتشار این مطلب در سی ان ان، اسپانسر اقتصادی داشته است:

نکته دیگر اینکه هم در مطلب Architectural Digest1 و هم در این مطلب سی ان ان2، در شرح طراحی پاویون ایران، گوی های سفالی مورد تمرکز قرار گرفته که در طرح اولیه پایون بوده است؛ در حالیکه آنچه که پیاده سازی شده، گوی های چوبی و پلاستیکی است که با انتقاد بازدیدنمایندگان همراه شده است. به عنوان نمونه یکی از معماران مطرح کشور نیز با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی اش نوشت: این روزها پاویون ایران در اکسپوی 2020 دبی در حال ساخت است. تغییرات عجیبی در شیوهٔ ساخت پوستهٔ بیرونی بنا نسبت به کانسپت اولیه (که از مهره های سفالی استفاده شده بود و معماران به استفاده از مصالح بومی اشاره نموده بودند) اتفاق افتاده، و حالا این پوسته شامل انبوهی از گوی ها و مهره های چوبی و پلاستیکی است که ارتباطی با معماری بومی ایران و شعار پایداری اکسپو نداشته و نتیجه نهایی آن قطع درختان و آسیب جدی و چندجانبه به طبیعت است. امیدواریم معماران مسئول نسبت به این مسئله پاسخ دهند. اینجا بخوانید

این موضوع حاکی از آن است که مطلب اسپانسر شده سی ان ان و نیز رتبه بندی Architectural Digest در مورد طرح اولیه معماری بوده که با آنچه در عمل اجرا شده است، تفاوت دارد. با این وجود متولیان پاویون در پاسخ به نقدها، به شکل مداوم به آن استناد می نمایند.

اما مهمترین انتقاد تلویزیون کالا در مطلب مذکور، نسبت به محتوای پاویون ایران و به ویژه کمرنگ بودن دستاوردهای علمی در این نمایشگاه فناوری بود که پیش از این خبرنگار در مصاحبه با رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دلیل این امر را جویا شده است. وی در این خصوص گفته است از فضای حدودا دو هزار متری اختصاص یافته به پایون ایران، تنها 43 متر فضا در اختیار دستاوردهای علمی و فناورانه قرار گرفته بود؛ آن هم در فاصله زمانی سه ماه مانده به شروع نمایشگاه اکسپو. متن کامل این مصاحبه را در اینجا بخونید.

با توجه به اهمیت نمایش دقیق دستاوردهای ایران در سطح دنیا و نیز تداوم نمایشگاه اکسپو تا فروردین، تلویزیون کالا همچنان به آنالیز ابعاد مختلف حضور غرفه ایران در این نمایشگاه خواهد پرداخت.

پی نوشت:

1- https://edition.cnn.com/travel/amp/expo-2020-dubai-spectacular-pavilions-spc-intl/index.html

2-https://www.architecturaldigest.com/gallery/most-architecturally-significant-pavilions-expo-2020

منبع: خبرگزاری فارس

به "جوابیه مجریان پاویون ایران در اکسپو دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوابیه مجریان پاویون ایران در اکسپو دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید